Siatkówka jest dziś produktem, który jest przygotowany do sprzedaży. Na ten produkt oczekuje klient, którym jest osoba interesująca się sportem a idąc dalej – osoba interesująca się siatkówką na jej reprezentacyjnym i klubowym poziomie i idąc jeszcze dalej – to fan siatkówki, który za siatkówką szaleje, przepada i jest siatkówką oczarowany. Na potrzeby określenia poznania kibica siatkarskiego i wizerunku dyscypliny Polski Związek Piłki Siatkowej i Profesjonalna Liga Piłki Siatkowej S.A. zleciły odpowiednie badania. Badania miały cel marketingowy i produktowy. Chodziło o poznanie kibica siatkówki, tak reprezentacyjnego jak ligowego w celu przygotowania dla niego lepszego produktu w postaci imprezy i transmisji telewizyjnej. Badanie miało także odpowiedzieć na pytanie- jak kreować produkt siatkarski by był on bardziej dostępny dla sponsora?
Badanie zostało zrealizowane w dniach 16 – 21 lipca 2012 roku na reprezentatywnej pod względem wieku i płci próbie 4279 respondentów w wieku 18 – 59 lat przez firmę badawczą Pentagon Research. Jako technikę badawczą wykorzystano ankietę internetową (CAWI). Magazyn „Polska Siatkówka” jako pierwszy prezentuje wyniki badań.
Określając profil kibica siatkówki należy najpierw odpowiedzieć na pytanie o stopień zainteresowania sportem. Ponad 73% (1) ankietowanych deklaruje zainteresowanie sportem, co daje nadzieję na wysokie zainteresowanie poszczególnymi dyscyplinami sportowymi, w tym także siatkówką.
Okazuje się, że siatkówką jest zainteresowanych 68% (2) badanych. Z piłką nożną w Polsce, szczególnie tak krótko po EURO 2012, nie można konkurować. Ciekawy jest jednak bardzo mały dystans jaki dzieli siatkówkę od piłki nożnej, tylko 8% i bardzo duża odległość pomiędzy siatkówką a trzecimi w kolejności skokami narciarskimi, ponad 20%. Jeszcze 4 lata temu skoki narciarskie mocno „okupowały” drugą pozycję. Praca włożona w marketing, promocję i sferę organizacyjną Polskiej Siatkówki dała znakomite efekty.
Kolejną kwestią na jakie poszukiwano odpowiedzi, było pytanie o zainteresowanie siatkówką męską lub żeńską. Analizując poszczególne kategorie imprez męskich i kobiecych należy stwierdzić, iż zdecydowanie większym zainteresowaniem cieszą się rozgrywki panów (3), gdzie deklarację zainteresowania meczami na najwyższym światowym poziomie złożyło ponad 93% zainteresowanych siatkówką. Badania służą nie tylko diagnozie, czyli ocenie jak jest, powinny służyć także prognozie czyli założeniu celów na przyszłość. Wiadomo już, na podstawie prezentowanych badań, jaki cel powinien być realizowany w latach kolejnych – wsparcie marketingowe kobiecej siatkówki w Polsce.
Bardzo ciekawym elementem badań okazało się porównanie poszczególnych dyscyplin (brane pod uwagę były: siatkówka, piłka nożna, piłka ręczna, koszykówka) pod kątem takich cech jak: wzbudzanie zainteresowania, atrakcyjność oglądania i medialność. Siatkówka jako dyscyplina została określona przez badanych jako najbardziej ciekawa i atrakcyjna. Tylko w kategorii medialność uległa nieznacznie piłce nożnej. W kategoriach tych zastanawiający i bardzo budujący dla siatkówki jest dystans jaki dzieli ją od innych dyscyplin sportowych w zakresie przyciągania zainteresowania. (tutaj lub 4, 5, 6, 7, lub tabelka jak poniżej)
Bardzo ważnym elementem komunikowania się z kibicami jest ich stosunek do sponsorów danej dyscypliny. Znajomość sponsorów i jak to się dzisiaj określa „lajkowanie” ich i ich produktów to podstawa satysfakcjonującej współpracy z nimi.
Badani zapytani o znajomość sponsorów reprezentacji Polski w siatkówce w sposób bezbłędny wskazali firmy, które od lat współpracują z Polską Siatkówką przyczyniając się do jej wszystkich sukcesów. (8 bez Orange). Jeszcze bardziej satysfakcjonującą dla sponsorów Polskiej Siatkówki od spontanicznej rozpoznawalności jest odpowiedź na pytanie o preferencje zakupowe. Otóż ponad 68% badanych na pytanie, jaki produkt wybraliby, produkt sponsora czy nie sponsora, odpowiedziała, że produkt sponsora. Cele pro-sprzedażowe stawiane są dzisiaj przez firmy sponsorujące na pierwszym miejscu. (9)
Badacze chcieli również sprawdzić jaki jest stosunek polskiego kibica do reprezentacji Polski w piłce siatkowej mężczyzn. Poziom zaufania, satysfakcji z wyników oraz co jest bardzo ważne sympatia wobec naszych reprezentantów są na bardzo wysokim poziomie. Mając takich kibiców nasi zawodnicy czują na pewno pełne wsparcie. (10)
Po raz pierwszy w badaniach prowadzonych na zlecenie PZPS i PLPS S.A. pojawiła się kategoria: ocena działalności polskiego związku sportowego. W związku z różnymi opiniami, zdaniami, publikacjami na temat pracy Polskiego Związku Piłki Siatkowej postanowiono zbadać jaki jest wizerunek PZPS w stosunku do innych związków sportowych w dyscyplinach zespołowych. Poniżej opinie badanych, które pozostawione zostaną bez komentarza (11, 12, 13, 14).
Na koniec odpowiedź na najważniejsze pytanie, które zadali sobie badacze: Kim jest kibic siatkówki?
Zanim zdefiniujemy kibica siatkówki popatrzmy co On myśli o sobie sam, jako o człowieku, który kibicuje siatkówce (15).
Podpis pod: z opisu wyłania się człowiek zadowolony, czerpiący radość z bycia kibicem siatkówki, oczekujący na kolejne siatkarskie wydarzenia. Może to jest odpowiedź na pytanie, dlaczego atmosfera na meczach siatkówki jest tak wspaniała?
A oto profil statystycznego kibica siatkówki:
- 50,1% kobieta, 49,9% mężczyzna
- w 55% to człowiek młody w wieku 18-39 lat
- w ponad 87% posiada wykształcenie wyższe, lub jest w trakcie jego zdobywania
- w ponad 50% to przedsiębiorca, menedżer, pracownik umysłowy lub student
- w ponad 62% mieszkaniec dużego lub średniego miasta.
Witaj Kibicu Polskiej Siatkówki, znając Cię lepiej, wiedząc o Tobie więcej będziemy mogli bardziej precyzyjnie do Ciebie dotrzeć i zaoferować Ci taki produkt siatkarski na jaki czekasz. Cieszymy się, że jesteś z nami.
TOMASZ REDWAN
Oceń artykuł:
Średnia ocena: 1.91Jeżeli nie posiadasz konta w naszej Akademii - założ je już dziś.